Storbyferie i London

By nowak, 29 April, 2023

London tur i uge 7 2012, var en overraskelse for mig. Normalt er jeg ikke til storbyferier, men det var meget hyggeligt denne gang.

Se hele fotogalleriet på grn.dk.

Lørdag

Vi tog flyet fra Billund til Gatwick. Da vi ankom til Gatwick fandt vi hurtigt togstationen hvor vi købte returbilletter til Victoria station i London. Det er det sande sted at tage hen, hvis man skal have fat til London midtby. Vi ankommer til totalt kaos på Victoria station, hvor der er en milliard mennesker og fyrre forskellige muligheder for at købe biletter til undergrundsbanen. Det er muligt at købe papkortsbilletter, som også gælder togene eller man kan købe et elektronisk Oyster Card. Vi valgte at gå efter Oyster kortet, da vi var usikre på, hvordan papkortet fungerer. Det viste sig også at være den rigtige beslutning, da det nemt kan skannes hver gang man skal igennem indgangs- og udgangsportene. Vi kommer igennem menneskemasserne og lander på Bayswater Station, hvor tingene er meget roligere. Generelt fungerer undergrundsbanen i og omkring London glimrende med 5 stjerner herfra, når der ikke er driftsproblemer. Så snart der arbejdes på skinnerne, togene er forsinkede, så opstår kaos! Folk presser sig ind og der er en milliard mennesker i togene, hvilket er absolut ikke rart.

Hotellet

Vores hotel ligger ligger 10 minutters gang fra stationen, lidt længere tid, hvis man har et ton bagage på slæb og et bykort i den anden hånd. Vi bliver stoppet af en venlig London mand, som tilbyder os at vise vejen til hotellet, men da vi er i nærheden, takker vi nej. Især fordi han mindede om en type, der ville bede om penge for tjenesten. The Cleveland Hotel London ligger lige ved Cleveland Square i sammenhæng med alle de andre fine lejligheder. Vi kommer ind i receptionen og får en venlig velkomst. Vi ankommer naturligvis for tidligt og bliver nødt til at stille vores bagage i receptionen, hvor der er gratis kaffe og internet.

Lokalområdet

Vi vælter ud af hotellet, og begiver os nordpå til den store vej. Vi overvejer at spise på indisk med vælger den engelske pub overfor.

Vi får en dobbelt choco staut og fish and chips - fisken er god og frisk. Jeg betragter folk, der vader over for rødt, det er fascinerende. Det ser ud til, at det er pinligt at gå over vejen, hvis der er grønt ved fodgængerovergangen - det ville være flovt, hvis en ikke-turist krydsede fodgængerovergangen mens der var grønt...

Det kræver flaskevand i London, så vi kigger forbi en lokal forhandler på vej til hotellet.

Hotelværelset

På hotellet bliver vi eskorteret til vores værelse. Der er fjernsyn, køkken, køleskab og bad - der mangler ikke noget. Vi vælger at vælte i seng. Vi står op et par timer senere for at tage ind til byen og kigge lidt omkring.

London Downtown

Vi tager undergrundsbanen til Leicester Square, hvor vi finder en mexikansk restaurant hvor vi får en buritto. Vi forsøger derefter at finde en pub, men det er svært, da alt lukker alt for tidligt. Derudover er det hammerkoldt! Vi finder en pub til sidst, hvor vi når en øl inden de tænder lyset og begynder at smide folk ud.

Vores smarte Oyster Card er også gyldigt i bybusserne, ret heldigt, fordi undergrundsbanen lukker omkring midnat. Vi finder den rette bus og nyder udsigten forrest fra det øverste busdæk.

Søndag

Med stor forventning vælter vi ud af sengen for at finde de ægte London seværdigheder. Vi starter med at finde Hyde Park Speakers Corner, som ligger lige ved siden af Marble Arch. Vi kommer ind i en park med egern som hopper rundt på jorden. Vi går videre og finder en lille flok, som diskuterer forskellige ting. Jeg bliver lidt skuffet, da jeg havde en forventning om en stor plads, hvor folk stod på skamler og skrålede i munden på hinanden. Det er desværre knap så dramatisk.

Lidt længere nede ad stien findes en kiosk, som er opkaldt efter det populære debatsted.

Turen går derefter til Tower of London og Tower Bridge, London Eye og Big Ben. Vi ser de imponerende byggerier og går videre. Vi har nemlig et vigtigt punkt på vores agenda!

Gordon's Wine Bar

Vinbaren ligger lige ved siden af Embankment på 47 Villiers Street og ligger nummer fire i top-ti-listen over vinbarer man bør besøge i London. Det føles mere som en vinkælder end en vinbar, men der er masser af mennesker. Efter lidt søgen, lykkes det os at finde et bord. I krogene kommer belysningen fra levende lys, og med meget lavt til loftet skaber det en rigtig speciel stemning. Vi får en god flaske Malbec og en ostetallerken med brød til. Den ene ost var en hård gedeost og den anden var en blød engelsk ost. Begge oste var rigtigt gode, men efter min mening smagte den bløde engelske bedst.

Søndag Aften

Hopper op af kælderen og søger ind til det centrale London, hvor vi finder en teaterbod, hvor vi køber biletter til forestillingen Stomp til halv pris. Vi havde forudbestilt billetter til billige penge hjemmefra, men det samme resultat kan fås via en teaterbod, som der findes mange af. Den eneste ulempe er, at man kan risikere at en bestemt forestilling på en bestemt dag er udsolgt, hvis man kommer i sidste øjeblik.

Vi spiste i China Town, hvor vi blev gejlet ind fra gaden med et menutilbud. Maden var overraskende god med den gode black bean sauce. Derefter tog vi i biffen og så Grey i en biograf på Leicester Square. Fantastisk lille sal med fire rækker og kanon lyd - går aldrig i biffen i Danmark igen ;-)

Mandag

Vi så det berømte Harrods, hvor man ikke tør at røre ved varerne, da de ser så eksklusive ud.

Vi væltede ind på markedet i Covent Garden, hvor vi også hørte fantastisk violinmusik med tilhørende dans.

Vi kom hurtigt videre og fandt den sande engelske pub - troede vi. Selvom den med sit udseende lignede en pub, var det faktisk en hyggelig engelsk restaurant "Porters", lige ved siden af Covent Garden. Vi fik en tomatsuppe og en fantastisk Choco Staut på flaske, en af de bedste øl på hele turen.

Turen går til Polen til den polske bar "Bar Polski", hvor vi har en stor forhåbning om, at vi kan få fantastiske russiske pirogger "Ruskie Pierogi". Stemningen i baren er lidt sløj, piroggerne er halvt dårlige, men spiselige, så det er lidt af en skuffelse, det kan ikke anbefales. Det er bedre at få nogle af mors pirogger :-) Jeg vil gerne indrømme, at det også er muligt at få dårligere pirogger i Polen. Der findes selvfølgelig ikke bedre pirogger end hjemmelavede. Hvis du alligevel skal prøve dem, så kan jeg anbefale pirogbarerne i Warszawa, spørg efter "Pierogarnia".

Musical

Så blev det teatertid med musicalen Stomp! En super fin forestilling med mange imponerende trommerytmer fra koste, poser, maver, støvledans og lightere. Kan helt klart anbefales og en tur i teatret kan altid betale sig, når man er i London.

Aftenen blev afsluttet med god syrlig hvede-pilsner, som jeg desværre ikke kan huske navnet på. Øllen er engelsk og bliver brygget et sted som starter med "F", indtil videre bliver den kaldt "Golden Blonde Tingest".

Tirsdag

Den famøse og berygtede Valentines Day startede med indkøb af boblevand og cheesecake, yndlingsspisen i London. Efter afleveringen af indkøbsgodset er vi på retrotur på eksarbejdspladsen. Det er et fornemt 5-stjernet hotel, hvor vi vælter ind. Der er sket meget på 16 år, og stedet er ikke til at genkende. De gamle minder bliver skyllet ned på den gamle pub Cittie of Yorke, hvor man får sin egen bås til at nyde øllen i.

Tirsdag Aften

Efter den gode oplevelse med Grey i biffen, kan vi ikke lade være med at gå ind og se The Woman in Black. Det er i en kæmpe sal, hvor lyden desværre skuffer. Filmen var OK, men det er svært at være film, når man lige har set Grey. Der var gode chok scener og rimelig historie.

Nu skulle vi gøre ekstra ud af Valentines Day middagen, så den manglende indiske menu fra dag 1 blev indfriet. Vi kom ind på en "ægte" indisk restaurant med et væld af indiske retter. Vi blev uendeligt mætte og kunne ikke spise hele hovedretten, da der var ris og brød i alt for store mængder. Den ene hovedret smagte super, mens den anden havde en kokossovs, som ikke lige var sagen. Oplevelsen var blandet for de to rejsende, men ingen af os gik sultne i seng.

Dagen blev afsluttet med cheesecake og boblevand på hotellet.

Onsdag

Puha, nu er det vist London overkill :-) Vi går på pub og får os en Ale kødtærte. Den har en speciel men fin smag.

Derefter går turen mod Buckingham Palace, som er et fantastisk byggeri, der ligger i et meget fornemt område - helt klart anbefalelsesværdigt.

Tid til Musical på teatret Lyric. Denne gang var det Thriller forestillingen, der skulle tilfredsstille de mange Michael Jackson fans. En fin forestilling, men hvis man ikke er den indgroede MJ-fan, så kan det godt virke lidt langtrukket. Derudover lyder den ægte MJ en del bedre på CD, hjemme i stuen ;-)

Dagen afsluttes men en af turens bedste øl. Den er belgisk, den er stærk, har et blond look og den hedder Duvel!

Torsdag

Vi drager mod Baker Street, som er den vej hvor den fiktive detektiv Sherlock Holmes boede. Der er en del shoppingsteder og store butikscentre. Vi kom forbi et sted med running sushi. Da den ene rejsende er ultra vild med sushi, så er et besøg givet. Vi bliver henvist til en plads, hvor man kan få ad libitum vand fra hanerne. Man får en prisliste, hvor man kan læse om de små retter, der kommer kørende forbi på båndet. Her går det op for os, at sushi ikke kun er rå fisk, men kan være alle mulige små japanske retter. Det var godt for den anden rejsende, som ikke er super imponeret over konceptet med alt for meget rå fisk.

Vi besøger Dog and Duck, hvor flere kendte har drukket deres pints.

Fredag

Turen tilbage til Danmark var uden store overraskelser. Oyster-kortene blev afleveret og depositum indkasseret, og turen til Gatwick og Billund gik efter planen.